טיפוס ואוטיזם
לספורט הטיפוס מאפיינים טיפוליים חזקים עבור ילדים ומבוגרים המתמודדים עם אוטיזם ותסמונת אספרגר. תכונות כמו חוסר התאמה בין יכולת מוטורית עדינה וגסה או היפר אקטיביות, הן נפוצות ומביאות לקושי בתגובה להדרכה בשיטות המקובלות. תקשורת וכישורים חברתיים הינם התחומים הברורים שבהם מתקשים ילדים על הרצף.
טיפוס קירות מהווה סביבה אידיאלית לטיפול בתחומים אלו: הטיפול מוסווה במשחק ובפעילות גופנית כיפית. חשוב שהמדריכים יהיו מנוסים גם בטיפוס וגם בעבודה עם ילדי ASD, כמובן. ניתן לעבוד על שיפור שיווי המשקל והתנועה, על הריכוז והתקשורת ועל המודעות הגופנית והמרחבית. טיפוס משפר את טונוס השרירים הכללי ועובד על תיאום בין מוטוריקה עדינה (אצבעות ובהונות) וגסה (ידיים, רגליים ותנוחות גוף).
טיפוס עוזר באופן ברור גם בשיפור של האינטגרציה החושית (שהיא למעשה הפרשנות הנוירולוגית של המידע הסנסו-מוטורי). בטיפוס קירות יש חישה מתמדת, של האחיזות, של הקיר והפינות. האחיזות הן צבעוניות ובצורות מגוונות ומספקות עניין מתמיד. תכונות אלו מובנות בפעילות הטיפוס ומהוות נדבך חשוב ביותר בכל טיפול בקשיים של ויסות חושי.
טיפוס קירות מחייב שימוש ותרגול של כישורי פתרון בעיות, חשיבה עצמאית וקבלת החלטות. קל לייצר התקדמות הדרגתית ממסלולי טיפוס פשוטים מבחינת היכולות הפיזיות והקוגניטיביות, דרך מסלולים מאתגרים יותר ויותר ועד למסלולים קשים מכל הבחינות. ההדרגתיות הזו היא עוד אחת מהסיבות לכך שטיפוס מראה הבטחה גדולה, והצלחות בהתאם לכך במישור הטיפולי.
טיפוס באבטחת חבל מחייב תקשורת בין המטפס למאבטח. האבטחה מחייבת את המטפס לסמוך על המאבטח, וניתן לשלוט באורך הנפילה וללמוד להתמודד עם החרדות והפחדים הקשורים לכך, גם זאת באופן הדרגתי.
ההדרכה של אחד-על אחד על הבולדר מאפשרת שליטה טובה בתהליך, והתוצאה הטיפולית מתרחשת באופן ספונטאני כתוצאה מהמפגשים החוזרים עם הקיר והמסלולים. המסלולים מוחלפים מעת לעת ויכולים לעבור התאמה מושלמת לצרכי הטיפול ולרמתו של כל ילד.
אצל בעלי אוטיזם קיימות תופעות מוטוריות אופייניות: חזרתיות על רצפים של תנועות, טיפוס על חפצים שונים (כסאות, סורגים וכו'). מוכר גם מגוון של בעיות אורטופדיות כגון שרירים קצרים ו/או תפוסים, שליטה לא מושלמת על שרירי הלסת והלוע, ועוד. אבחון מוקדם, לצד הטיפול הנכון, יכול לעזור לילדים לפתח את מלוא הפוטנציאל שלהם. המטרה העיקרית של טיפול באוטיסטים, כמובן, היא לשפר את התפקוד הכללי של הילד.
טיפוס על קירות מקובל בעולם כאמצעי טיפולי יעיל במיוחד לטיפול בבעיות מוטוריות מולדות וגם בבעיות חברתיות. טיפוס מפתח באופן מיוחד גם תכונות אישיות כלליות (משמעת עצמית, הישגיות, תכנון לטווח קצר וארוך ועוד).
בנוסף על אלה תורם הטיפוס לשיפור ביכולות הבין אישיות, בשליטה העצמית, בביטחון העצמי ועוד.
גירוי תקשורתי וחושי
טיפול בטיפוס לילדים על הרצף מהווה יציאה מן השגרה, גם שגרת היום יום, וגם, ובעיקר, שבירת שגרת הטיפולים האחרים שלהם. הקיר מהווה אטרקציה המגישה גירויים חדשים ומזמינה הפעלת חוש מישוש, ראיה ושמיעה.
לילדים רבים יש קשיים חושיים משמעותיים שעשויים להביא בקלות להסחת דעת. הילדים מגיבים לגירויים בסביבתם ויש להם לעיתים רגשות חזקים כלפי מרקמים מסוימים. טיפול קבוע בטיפוס מומלץ על מנת לשפר את יכולת הילד לתפקד בקיר וגם בחיי היום יום שלו. ילד שאינו מתקשר ורבלית יוכל להשתמש בלוח תקשורת.
הקיר מספק לילדים סביבה בטוחה ותומכת. הקיר המוכר (לאחר מספר פגישות) הופך למקום מרגיע, ומספק להם את הקלט החושי ההכרחי אליו הם משתוקקים.
שיפור התנועה
פעילויות טיפוס הן חוויה מהנה בעלת היבטים פיסיים, חברתיים, וקוגניטיביים כמו גם פעילות פנאי. על פי המחקרים, טיפוס התגלה כאידיאלי לילדים ומבוגרים על הרצף: כפעילות גופנית, לשיקום הגוף של המטופל, וגם לשחרור השרירים.
טיפול בטיפוס מתמקד בתנועה פונקציונאלית המבוססת על משחק טיפולי. היא משפרת את טווח התנועה, את ההתפתחות הנוירולוגית, את המודעות משופרת לגוף, איחוד חושי, כישורי ניידות, והחשוב מכל – מביאה הנאה ושמחה.
הטיפול בטיפוס מהווה בילוי שמשפר גם את יכולתם להגיב טוב לטיפולים אחרים, בטכניקות שונות.
תפקידם של המטפלים
על המטפלים בטיפוס להקפיד על כללי זהירות כשהם מטפלים בילדי ASD. על המטפלים להיות מודעים לקשיי התקשורת בשילוב של המיקום והסביבה, שיכולים להציב אתגרים גדולים גם עבור מטפלים מנוסים. גורם נוסף אותו יש לשקול בעת מתן טיפול בטיפוס, הוא השיעור הגבוה של התקפי אפילפסיה הנפוץ יחד עם אוטיזם.
חשוב (וניתן) לשלוט במידת המעורבות החברתית של הטיפול: מתחם פרטי לחלוטין, מעט אנשים או פעילות רגילה בקיר. היבט זה נקבע על פי הצרכים הייחודיים.
שיקולים נוספים שמנחים את הטיפול בטיפוס הם הערכת קושי המסלול והיסחי הדעת הקיימים בסביבה. מכיוון שהילדים רגישים מאוד לקלט חושי, המסלולים צריכים להיות ברורים ונוחים, או שהילד לא יגיב היטב לטיפול.
מכיוון שכל ילד על הרצף האוטיסטי מראה מאסף שונה של נטיות והתנהגויות, התכונה החשובה ביותר למטפל בטיפוס היא היצירתיות.
מטפלים של טיפוס באוטיזם מגדירים את החוויה כחזקה ביותר עבור הילדים וגם עבור המטפלים. הטיפול בעזרת טיפוס בילדים על הרצף האוטיסטי מהווה הזדמנות מרתקת למטפלים ולהורים לשילוב של הטיפוס הטיפולי כחלק מתכנית הטיפול הכוללת שלהם.
קישורים:
?Why Indoor Rock Climbing is good for children with Additional Needs
Rock Climbing's therapeutic benefits for people with Autism and Asperger's
לתיאום פגישת היכרות וטיפוס התקשרו: 054-5925234